Una dintre primele gradini zoologice umane a fost cea realizata in Londra, in 1851, atunci cand familii intregi de indigeni africani au fost aduse in Europa pentru a realiza o replica a satelor primitive din Senegal, Niger sau Guineea. Proaspat ajunsi intr-un teritoriu necunoscut, unii dintre ei erau fortati sa execute dansuri tradiţionale imediat cum erau coborati din tren sau din avion, totul spre deliciul spectatorilor. Femei cu sanii goi sau chiar copii de origine africana erau exploatati de agentii si administratorii expozitiilor. In unele zone, grupurile de indigeni erau fortate chiar sa simuleze luptele dintre ei si colonizatori. Desi sustinatoare a principiilor egalitare, o alta expozitie celebra a fost si cea din Franta, unde, in 1880, sase sate diferite au fost construite la „Jardin d’Agronomie Tropicale”, reprezentand replici ale habitatului originar din cateva colonii ale Imperiului Francez: Madagascar, Indochina, Sudan, Congo, Tunisia si Maroc.
O posibila origine a dezvoltarii expozitiilor de indigieni ar putea fi regasita intr-un gest realizat de catre Cristofor Columb in anul 1492, atunci cand a prezentat sase „indieni” la curtea regala a Spaniei. Chiar daca incalcau regulile minimale de libertate si egalitate sociala, gradinile zoologice umane au fost rareori condamnate de oamenii de stiinta. Dimpotriva, acestia erau multumiti ca pot dezvolta o serie de studii pe familiile de indigeni, argumentand si promovand intr-o masura din ce in ce mai mare teoriile rasiale, care au condus in cele din urma si la ascensiunea nazismului.
In Statele Unite ale Americii, antropologul american William John McGee realiza in 1904 proiectul celei mai mari si spectaculoase expozitii de indigeni. Acesta dorea sa proiecteze in St.Louis (Missouri) o gradina imensa in care sa aduca cei mai inalti oameni din lume, situati in Patagonia, cei mai scunzi din lume, celebrii pigmei din Congo, sau cei care aveau cel mai mult par pe trup, dintr-o insula japoneza. McGee reuseste sa cumpere, cu ajutorul unui explorator, sase pigmei pentru numai o rola de sarma si putina sare. Ajunsi in SUA si uimiti de cladirile inalte, pigmeii sunt trimisi catre St. Louis cu trenul, devenind in scurt timp principala atractie a expozitiei antropologului american. Samuel Philips Verner, exploratorul trimis de William John McGee in Africa, povesteste in cadrul unui documentar ca antropologul american i-a dat o lista clara cu tipurile de indigeni pe care ii doreste: „un sef al pigmeilor, o femeie adulta, de preferinta sotia lui, un om adult, de preferinta fiul lor, o alta femeie adulta, eventual fiica, o femeie tanara, nemaritata, doi copii, o preoteasa si un preot, sau medici, de preferinta in varsta”. Unul dintre pigmeii adusi de McGee in Statele Unite s-a remarcat prin povestea sa tulburatoare, ajunsa in nenumarate randuri in paginile ziarelor din acea perioada.
Oto Benga este alungat de catre seful tribului, care considera ca acesta atrage fortele raului, odata ce a ajuns pe alte taramuri. Devenit un strain in propria sa lume, Oto decide sa revina in Statele Unite si il roaga pe cel care l-a adus inapoi sa-l ia din nou in America. Inevitabil, este remarcat
Fenomenul gradinilor zoologice umane incepe sa devina din ce in ce mai putin popular incepand cu anii 1930, insa nu din cauza unei schimbari morale a occidentalilor, ci pur si simplu datorita aparitiei cinematografului. Ultimele „spectacole umane” sunt consemnate in Belgia, in anul 1958.